donderdag 18 januari 2018

Albert Ramdin schenkt literatuur aan Nationaal Archief Suriname

(Bron foto:: Dagblad Suriname)
'Het is een hobby om oude Surinaamse boeken te verzamelen'

'Volgens mij zijn het bestuur van het land en de samenleving mislukt, omdat zij niet in staat zijn om te zorgen voor de ouderen van dagen, de toekomst van de jeugd'


'Het zijn antiquarische boeken. Voor ons als archief zijn deze ontzettend belangrijk', reageert nationaal archivaris Rita Tjien Fooh op de ontvangst maandag door het Nationaal Archief Suriname (NAS) via de Henri Frans de Ziel stichting van literatuur van Albert Ramdin. Daartussen zit onder meer de tweede druk van 'Wij Slaven van Suriname' uit 1936 van vrijheidsstrijder Anton de Kom.  Dit berichten de Ware Tijd en het Dagblad Suriname donderdag 18 januari 2018.

'We hebben publicaties van die boeken waarschijnlijk ook wel, maar die zijn over het algemeen latere edities. Eerste edities zijn meestal uniek en waardevol, omdat daarin de eerste gedachten van de schrijver zijn opgenomen.'

Ramdin deed de gift op de tiende Trefossa Avond die maandag op de geboortedag van de veelzijdige dichter in het Towergebouw van Self Reliance werd gehouden. De avond werd in 2009 ingesteld als eerbetoon aan Henri Frans de Ziel voor het uitdragen van zijn gedachtegoed over een zelfstandige natie en waardering van zijn strijd voor acceptatie van de Surinaamse literatuur. In verband daarmee werd door Ramdin ook een lezing verzorgd met als titel: 'Wi mu Seti kondre bun; ma wi mu seti a denki fosi'.

In zijn spreekbeurt ging de oud-assistent-secretaris van de Organisatie van Amerikaanse Staten (OAS) dieper in op de verschillende kansen die opeenvolgende regeringen, vanaf Suriname in 1975 onafhankelijk werd, hebben laten liggen. Daarbij legde de oud-diplomaat ook uit waar hij denkt dat Surinamers naartoe moeten werken om het land tot grotere hoogten te tillen.

‘Volgens mij zijn het bestuur van het land en de samenleving mislukt, omdat zij niet in staat zijn om te zorgen voor de ouderen van dagen, de toekomst van de jeugd en omdat zij personen met bijzondere kwaliteiten niet betrekken bij de ontwikkeling van het land. Ik vraag mij af waarom wij in onvoldoende mate ouderen en gepensioneerden, die jarenlang productieve arbeid hebben verricht, geen rustig en vredig bestaan kunnen bieden. Waarom moet de jeugd de toekomst met zorg tegemoet zien? Waarom worden personen met bijzondere kwaliteiten onvoldoende gekwalificeerd en niet betrokken om een bijdrage te leveren aan de opbouw van de samenleving.’

Toch heeft hij niet per se politieke ambities. 'Ik lever mijn bijdrage waar die nodig en geaccepteerd is. Als ik een keer de politiek in moet om mee te helpen, dan is dat mogelijk, maar ik loop nooit vooruit op zaken.'

Ramdin vertelt dat hij vooral in zijn studieperiode een verwoed lezer was. Hij richtte zich vooral op oude literatuur. De boeken die nu aan het NAS zijn overgedragen komen uit de collectie die hij toen heeft opgebouwd. 'Het is een hobby om oude Surinaamse boeken te verzamelen, maar ik ben nu in een fase waarin ik zeg dat ik van ze heb genoten en het tijd is dat een breder deel van de samenleving dat ook kan doen.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten